25.11.2014 г.

Киш с праз или със спанак

Едната ми баба - Елена, беше живяла години наред, заедно с дядо ми в Берлин и в нейното готвене имаше подчертан, немски привкус..., което пък много ми харесваше за разнообразие на гозбите на другата ми баба - македонка :)
Та това е кишът на баба ми Елена ....имам смътен спомен, че нейният май ставаше по-пухкав, но така съм го записала, така го правя и до сега...с леко хрупкава коричка и ароматна плънка без много съставки.




3/4 ч.чаша олио
1 яйце
1 ч.чаша кисело мляко с 1 ч.л-ка сода (или 1/2 пак. бакпулвер в брашното)
1/2 кг. брашно ...
се замесват на тесто. 2/3-ти от тестото се разстила по дъното и стените на средно голяма тавичка, или както аз го правя - в 26 см. форма за торта, дъното на която е постлано с хартия за печене. 
Прави се плънка от 4-5 стръка праз, които се задушават в малко олио, като поизстинат се добавят 2 яйца, 2-3 суп.л-ци кисело мляко, 100-150 гр. натрошено сирене (може и без него), щипка сол и черен пипер. Плънката се разстила в/у тестото и се покрива с останалото 1/3 тесто, което се надупчва на няколко места с клечка или вилица. Пече се в умерена фурна - 150-170 градуса.


А има и вариант с плънка от спанак - същото тесто, оформено по същия начин, а плънката е:

около 300 гр. пресен спанак, измит и накълцан
около 200-300 гр. сирене
1 връзка пресен лук
1-2 яйца (може и без)
сол, черен пипер, по половин връзка копър и магданоз (по желание)

Пресния лук се нарязва и се изсипва в тиган с малко олио да се позапържи, когато омекне, към него се прибавя спанака и се оставя в тигана на среден огън, докато се изпари всичката вода, която пуска. Разбърква се периодично през това време. Когато спанака е готов, се оттегля от огъня и се добавя сиренето, щипка сол и черен пипер, намачква се с вилица и се разбърква хубаво цялата смес. Ако има яйца се добавят и те, леко разбити в поизстиналата плънка, както и ситно нарязаните копър и магданоз. Всичко се изсипва в подготвеното във формата тесто, заравнява се леко и се покрива с останалото тесто. Защипват се краищата и се пече. Хубаво е и топло, и изстинало.





Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.